SERVICEAVTAL - KÖPEVILLKOR

1. Allmän information

Bilparken erbjuder serviceavtal som ger dig trygghet och förutsägbarhet i underhållet av din bil. Genom att teckna ett avtal med oss godkänner du nedanstående villkor. Vi strävar efter att leverera högkvalitativa tjänster och en smidig upplevelse för våra kunder.

2. Fakturering och betalning

Faktureringen sker månadsvis och fakturorna skickas digitalt till den e-postadress du angivit vid avtalstecknandet. Förfallodatum för fakturan är den sista vardagen varje månad. Väljer du istället års faktura så ska denna vara betald innan första service kan ske. Förfallodagen hittar du på fakturan.

Det är kundens ansvar att säkerställa att betalningen görs i tid. Vid utebliven betalning förbehåller vi oss rätten att tillfälligt avbryta eller avsluta avtalet. Kunden ska betala den avtalade månadsavgiften i förskott i enlighet med den Tjänst som tecknas av kund. Kunden bekräftar Tjänsten och godkänner allmänna villkor genom att betala första månadsavgiften. Om Kunden beställer verkstadstjänster enligt Tjänsten och dessa utförs efter det att Tjänsten har upphört att gälla ska Kunden betala för verkstadstjänster enligt Bilparkens normala pris- och betalningsvillkor.

Om betalning inte sker senast på förfallodagen utgår dröjsmålsränta efter en räntesats som motsvarar Riksbankens vid varje tidpunkt gällande referensränta plus 8 procentenheter samt i förekommande fall påminnelseavgift. Vid utebliven betalning kan Tjänsten inte nyttjas.

3. Serviceavtal – Alternativ och Innehåll

För att möta olika kunders behov erbjuder vi tre nivåer av serviceavtal. Nedan följer en detaljerad beskrivning av respektive alternativ:

3.1. Serviceavtal Stor (MAX 300hk)
  • Omfattning:
    • Samtliga rekommenderade servicepunkter enligt tillverkarens specifikationer (endast motorrelaterade komponenter).
    • Motorservice och service av växellåda.
    • Kontroll av bilens skick med en tillhörande digital rapport som inkluderar rekommenderade åtgärder.
    • Kontroll av alla vätskor
    • Hjulskifte en gång om året
    • Hälsokontroll
    • Fri lånebil
  • Ej inkluderat:
    • Kamremsbyte, bromsbyte samt övriga reparationer av bilens chassi eller andra system som inte står med ovan.
  • Förmåner:
    • Tillgång till lånebil under servicetiden.
    • En årlig service.
3.2. Serviceavtal Liten (MAX 300hk)
  • Omfattning:
    • Byte av motorolja och luft- eller kupéfilter.
    • Kontroll av bilens skick med en tillhörande digital rapport som inkluderar rekommenderade åtgärder.
    • Hälsokontroll
    • Kontroll av alla vätskor
    • Fri lånebil
  • Ej inkluderat:
    • Kamremsbyte, bromsbyte samt övriga reparationer av bilens chassi eller andra system som inte står med ovan.
  • Förmåner:
    • Tillgång till lånebil under servicetiden.
    • En årlig service.
3.3. Serviceavtal Bas (MAX 300hk)
  • Omfattning:
    • Enbart byte av motorolja.
    • Hälsokontroll
    • Kontroll av bilens skick med en tillhörande digital rapport som inkluderar rekommenderade åtgärder.
  • Ej inkluderat:
    • Kamremsbyte, bromsbyte samt övriga reparationer av bilens chassi eller andra system som inte står med ovan.
  • Förmåner:
    • Tillgång till lånebil under servicetiden.
    • En årlig service.

4. Ändring av registreringsnummer och överlåtelse av avtal

Om du byter bil kan serviceavtalet överföras till din nya bil, förutsatt att den uppfyller våra krav. För att genomföra en överföring, vänligen kontakta oss via e-post på info@bilparken.se.

Observera att vi endast tillåter överföring till fordon som är förenliga med våra villkor, exempelvis att bilen inte är en sportbil eller används på ett sätt som avviker från normal bruk. Kunden har rätt att säga upp Tjänsten i förtid med en månads uppsägningstid, förutsatt att Kunden skriftligen informerar oss (Bilparken) om uppsägningen. Om avtalet upphör i förtid har Kunden ej rätt att få tillbaka erlagda avgifter. Bilparken har vid förtida uppsägning rätt att kräva in eventuellt underskott av Kunden. Obetald faktura anses inte som en uppsägning. Bilparken har rätt att avsluta Tjänsten i förtid med en minsta uppsägningstid på en månad (30dagar), förutsatt att Bilparken skriftligen informerar Kund om att Tjänsten upphör. 

5. Villkor och undantag

  • Serviceavtalen gäller endast personbilar och omfattar inte sportbilar eller fordon med särskilda underhållsbehov.
  • Kamremsbyte, däck, bromsar och chassireparationer ingår inte i något av våra avtal.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka tecknande eller förlängning av avtal om bilen inte uppfyller våra krav för säkerhet och servicebarhet.
  • Serviceavtalet gäller endast på vår anläggning i Svedala.
  • Serviceavtalet gäller endast för bilar med en maximal motoreffekt på 300 hk.

  • För att service ska kunna utföras måste fakturorna vara betalda i tid. Detta gäller både månadsvisa och årsvisa betalningar. Om faktura inte är betald i tid förbehåller vi oss rätten att avbryta eller skjuta upp serviceåtgärder tills betalningen är genomförd.

  • Endast de tjänster som specificeras under varje kategori i serviceavtalet ingår. Eventuella extratjänster eller reparationer utanför dessa specificerade tjänster debiteras separat.
  • Serviceavtalet gäller under avtalad tidsperiod och kan inte överlåtas till tredje part utan skriftligt godkännande från Bilparken.
  • Bilparken har rätt att säga upp Tjänsten med omedelbar verkan om Kunden uppenbart missbrukar sina rättigheter enligt villkoren för Tjänsten.
  • Däck och balansering av däck ingår inte i våra avtal
  • I vårt största paket (STOR) ingår ett hjulskifte om året.
  • Däckförvaring ingår inte.

5.1 Villkor

Vid distansköp har användaren 14 dagars ångerrätt från den dag då Tjänsten tecknades och första betalningen gjordes. Detta förutsätter att Kunden inte nyttjat någon tjänst inom ramen för avtalet då ångerrätten upphör att gälla. En begäran om att tillämpa ångerrätten ska meddelas Bilparken senast 14 dagar efter Aktiveringsdagen. Ett standardformulär för utövande av ångerrätten finns tillgängligt på Konsumentverkets webbplats, www.hallakonsument.se/konsumentrattprocess/angerratt/

Tjänsten gäller för service i den omfattning som framgår av Bekräftelsemailet och ska utföras på Bilparkens anläggning i Svedala. Kundens rätt till service förutsätter att Kunden erlagt betalning enligt avtalet och att behovet av de av Kunden begärda åtgärderna uppkommit under avtalstiden. Tjänsten innefattar inte någon skyldighet för Bilparken att på något sätt ersätta Kunden för dennes kostnader, inkomstbortfall, tidsförlust eller annan skada, till följd av att Kunden ställt Fordonet till Bilparkens förfogande eller på grund av att Kunden varit förhindrad att nyttja Fordonet under den tid Bilia haft Fordonet i sin vård för serviceåtgärder. Detta innebär dock ingen inskränkning i Kundens möjlighet att vid fel i eller dröjsmål med Tjänsten kräva påföljder i enlighet med tvingande lagbestämmelser. 

Tvist rörande dessa allmänna villkor som inte kan lösas av parterna själva kan för konsumenter prövas av Allmänna Reklamationsnämnden, Box 171, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Tvister kan alltid prövas av allmän domstol.

6. Uppsägning av avtal

Du har rätt att säga upp avtalet när som helst med en månads uppsägningstid. Uppsägningen måste göras skriftligen via e-post till info@bilparken.se. Avtalet upphör automatiskt att gälla efter att uppsägningstiden löpt ut.

7. Kontakt och kundtjänst

Har du frågor eller funderingar kring ditt serviceavtal? Vi hjälper dig gärna!

8. Sammanfattning och kundfördelar

Ett serviceavtal hos Bilparken är en trygg lösning för regelbundet underhåll av din bil. Genom att välja det avtal som bäst passar dina behov får du:

  • Planerade underhållskostnader.
  • Professionellt utförd service enligt tillverkarens rekommendationer.
  • Smidig hantering med tillgång till lånebil under servicetiden.

Teckna ditt serviceavtal idag och upplev en bekymmersfri bilägartid med Bilparken!